Híres férfi szinkronszínészek – Mitől jó egy férfi szinkronhang?

Tartalomjegyzék

Léteznek ikonikus, klasszikus magyar férfi szinkronhangok. A mély basszustól a szárnyaló tenorig számos olyan hang létezik, amelyek nyomot hagynak bennünk. Szeretjük a jó hangokat. DE mitől jó egy hang? Mennyit foglalkoznak a szinkronszínészek a beszédtechnikával és miért?

A világ összes technikai felszerelését bezsúfolhatjuk egy filmbe, ha közben a beszédek élvezhetetlenné teszik a „showt”. Milyen tudás és eszköztár szükséges ahhoz, hogy ez elkerülhető legyen?

Nos, ennek megértéséhez hadd kalauzoljalak el egy filmes élményed kellős közepére.

Képzeld el, hogy egy vasárnapi filmezős délutánon belemerülsz a külföldi filmekbe, amelyeknek szereplői által egy lebilincselő történet bontakozik ki előtted, párbeszédei pedig érzelmektől fűtöttek.

Megjelennek az ismerős és kedvelt férfi arcok és színjátékok is:
mint Colombo – Peter Falk, Matthew McConaughey, Ryan Reynolds, George Clooney, Vin Diesel, Denzel Washington, Will Smith, Jim Carrey, Adam Sandler, Matt Damon, Brad Pitt, Hugh Grant vagy Mark Wahlberg.

Most képzeld el, hogy ezeket az ikonikus filmeket és jeleneteket felirattal nézed és ugyanazt a filmes utazást nem a saját anyanyelveden éled át. Egészen más, igaz? Vajon az Oscar c. film Sylvester Stallone-val ugyanazt a humorosan bizsergető érzést adná-e meg eredetiben, mint szinkronnal?

Ahol a magyar hang szerves része a karakternek, a szavak zökkenőmentesen illeszkednek a karakterek ajkaihoz és megőrzik a kulturális árnyalatokat is.

Egy férfi szinkronhang karaktereket kelthet életre: a hős főszereplőktől a fenyegető gonosztevőkig. Ugyanis a klasszikus színészek mély hangjaitól a modern kor sztárjainak magasabb hangszínéig a férfihang olyan egyedi tulajdonságokkal rendelkezik, amelyek különös módon kötik le a figyelmünket.

A varázslatos magyar filmes élményt a filmszinkron művészete teszi lehetővé.

A fentebb felsorolt színészeket pedig Szabó Gyula, Nagy Ervin, Galambos Péter, Kálid Artúr, Kerekes József, Csőre Gábor vagy épp Stohl András teszi azzá, akik miatt leülünk a tv vagy a mozivászon elé.

Híres színészek és magyar szinkronhangok

Mi a szinkronizálás a valóságban?

A szinkron az a folyamat, amikor a filmben az eredeti nyelvű párbeszédet lefordított változatra cserélik, lehetővé téve a nézők számára, hogy feliratozás nélkül élvezhessék a filmeket az általuk választott nyelven.

Könnyű mesterségnek tűnik.

Különösen, amikor a gyermekkori „tátogásból” indulunk ki, amit szinte mindannyiunk kipróbált. Kiválasztani egy kedvenc filmjelenetet, lenémítani a filmet és rámondani egy kitalált szöveget.

A valóságban a nyelvi érzék, a hangszínészi készség és a technikai precizitás gondos ötvözetét igényli. A jó szinkron ismerősen cseng a fülnek, amikor hallgatjuk azt.

A szinkron célja nem is kifejezetten egy párbeszéd lefordítása, hanem az eredeti nyelv tempójának megtartása. Ez a folyamat igencsak bonyolulttá válik abban a pillanatban, amikor három szót kell „visszaadni” hat szóban, mivel egyes jelenetek a fordítási folyamat során kibővülnek.

Iratkozz fel!

Értesülj a legfrissebb bejegyzésekről, tréningekről első kézből!

A szinkron befolyásolja a film üzenetét

A hozzáértő filmes szakember, hangmérnök vagy színész a szinkron művészetének ismeretében teheti csak le névjegyét a szórakoztatóiparban. A szinkron technikája mindig hatással van a film valódi üzenetére.

Kit akarnak megjeleníteni? Milyen karaktert? Milyen érzelmeket és milyen üzenetet?

A szinkronszínészek mindig rendelkeznek a karakterek életre keltéséhez szükséges készségekkel. A hatékony szinkron másik fontos része a megfelelő tehetség kiválasztása.

Az önbizalom és a beszéded hatékonysága növelhető.

Csoportos beszédtechnika tréning: tanulj és fejlődj az összetartozás élményével!

Ruff-Kiss Ágnes beszédtechnika tanár

A hangcasting jelentősége, szerepe

A hangcasting célja épp az, hogy a szakértők elemezzék az eredeti tartalmat, megértsék a karaktervonásokat.

Majd ez alapján válasszák ki a megfelelő jellemzőket, hogy a választott hangokat a képernyőn megjelenített személyiségekhez tudják kiválasztani.

Voltál már úgy vele, hogy ez a hang nem illik ehhez a karakterhez, vagy színészhez? Amikor úgy érezted, a stúdióban nagyon mellényúltak?

Akkor máris érzed, hogy miről beszélek.

Natív élményt tud nyújtani a nézőknek, ha egyáltalán nem veszik észre a szinkronizálási erőfeszítéseket. Tehát olyan tehetségeket kell találnia a stúdióknak, akiknek hasonló hangtulajdonságaik vannak és rezonálnak a valódi karakterrel.

A szinkronizálás fárasztó munka és a munka elvégzéséhez a vágó- és hangmérnökök szakértelmére is szükség van.

A mai digitális korszakban már egészen különböző szinkrontechnikákat is alkalmaznak. Például a Disney a hangklónozási technológia alkalmazásának egyik fő úttörője. Tehát filmekhez szintetizált hangokkal kísérletezik, azaz gépi algoritmusokat használva valósághű hangzású párbeszédeket hoznak létre.

De most vissza a szinkronstúdióba

Podcast-műsorvezető, Youtuber, vlogger, minőségi TikTok tartalomgyártó és szinkronszínész.

Mi a közös bennük?

Jobb esetben a megnyugtató hangjuk a füledben.

Vessük bele magunkat közösen egy legendás filmjelenetbe, ahol a filmekből és sorozatokból ismert szinkronszínészek lesznek a figyelmünk és hangulatunk felelősei.

Professzionális szinkronstúdióban, profi szinkronszínészekkel ülsz le a képzeletbeli székedre, megkapod a szövegkönyvet, a hangmérnök felkészít a szinkronizálásra. Technikai eszköztár pedig adott.

Majd felteszed a színésznek a riporterektől ismert kérdést, hogy milyen „szakmai csomaggal” kell rendelkeznie egy szinkronszínésznek?

Nézzük a válaszokat.

A férfi szinkronszínészek számtalan karaktert keltenek életre vokális előadásaikkal.

DE kevesen ismerik azt, hogy mi és hogyan áll össze a kulisszák mögötti folyamatokban.

Egy szinkronszínész hogyan lesz az, aki.

Miért olyan különleges a hangja?

Népszerű férfi szinkronszínészek és a férfi szinkronhang

A férfihangokat tartományuk szerint osztályozzák.

A hangtartomány az a hangsáv, amelyet például egy énekes még kényelmesen és következetesen tud kiénekelni. A férfi hangtípusoknak több különböző tartománya van és mindegyik egyedi tulajdonságokkal és jellemzőkkel rendelkezik.

Ennek jelentőségét mindjárt meg fogod érteni.

Kontratenor szinkronhang

A kontratenor például a legmagasabb férfihang. Előfordulhat, hogy egyes szerepek ilyen magas hangtartományt igényelnek, amelyet egy természetesebb férfihang nehezen ér el. Mint akár a tenor hangtípus során.

Tenor szinkronhang

Tipikusan egy általános férfihang, amely C3-tól C5-ig terjed. Ez a legmagasabb férfihang a modális regiszter között, és széles körben használják a populáris zenében vagy erőteljes előadásokhoz, karakterekhez.

Bariton szinkronhang

A bariton hang egy középkategóriás férfi hangtípus, amely a magasabb tenor és az alacsonyabb hangszínű basszus közé esik. Ez egy sokoldalú hang, amely a zenei stílusok és színészi szerepek széles skáláját képes kezelni.

Basszus szinkronhang

A basszushang a legalacsonyabb férfi hangtípus, amely mély, gazdag és rezonáns hangszínéről ismert. Ez a hangterjedelem gyakran társul a sima és bársonyos narrációhoz és parancsoló jelenléte a zenében és a filmben is gyakran visszakösözön.

TOP 40 magyar férfi szinkronhang

lista szubjektív. 🙂

  1. Szabó Gyula – Peter Falk (Columbo), Gargamel (Hupikék törpikék)
  2. Kern András – Tom Hanks, Dustin Hoffman
  3. Reviczky Gábor – Bruce Willis, Richard Gere
  4. Kálid Artúr – Johnny Depp, Orlando Bloom
  5. Nagy Ervin – Benedict Cumberbatch, Heath Ledger
  6. Csőre Gábor – Nicolas Cage, Hugh Jackman
  7. Stohl András – Russell Crowe, Gerard Butler
  8. Galambos Péter – Jim Carrey, Eddie Murphy
  9. Holl Nándor – Robert Downey Jr., Jude Law
  10. Kerekes József – Sean Connery, Christopher Walken
  11. Kiss Benedek – Brad Pitt, Christian Bale
  12. Gregor Zoltán – Arnold Schwarzenegger, Sylvester Stallone
  13. Bor László – Clint Eastwood, Harrison Ford
  14. Gáti Oszkár – Al Pacino, Anthony Hopkins
  15. Várkonyi András – Mel Gibson, Kevin Costner
  16. Kőszegi Ákos – Will Smith, Denzel Washington
  17. Szatory Dávid – Matt Damon, Mark Wahlberg
  18. Pálmai Szabolcs – Colin Firth, Ralph Fiennes
  19. Tahi Tóth László – Morgan Freeman, James Earl Jones
  20. Fesztbaum Béla – Daniel Day-Lewis, Geoffrey Rush
  21. Molnár Levente – Ewan McGregor, Matthew McConaughey
  22. Rajkai Zoltán – Ben Stiller, Adam Sandler
  23. Kiss Csaba – Leonardo DiCaprio, Brad Pitt (későbbi filmekben)
  24. Lukács Sándor – Liam Neeson, Kevin Spacey
  25. Papp János – Robert De Niro, Clint Eastwood (későbbi filmekben)
  26. Székhelyi József – Jack Nicholson, Michael Caine
  27. Bányai Kelemen Barna – Christian Bale, Tom Hardy
  28. Kapácsy Miklós – Gary Oldman, Ian McKellen
  29. Schneider Zoltán – Woody Harrelson, Jeff Bridges
  30. László Zsolt – Daniel Craig, Jude Law (későbbi filmekben)
  31. Czető Roland – Mark Ruffalo, John Cusack
  32. Orosz Ákos – Chris Hemsworth, Ryan Gosling
  33. Vass Gábor – Jake Gyllenhaal, Joseph Gordon-Levitt
  34. Háda János – Josh Brolin, Jason Statham
  35. Beregi Péter – Orlando Bloom (későbbi filmekben), Benedict Cumberbatch (későbbi filmekben)
  36. Kárpáti Levente – Michael Fassbender, Chris Pine
  37. Szokol Péter – Bradley Cooper, Vin Diesel
  38. Baráth István – Paul Rudd, Tom Holland
  39. Kerekes Viktor – Chris Pratt, Kit Harington
  40. Dolmány Attila – Hugh Jackman (későbbi filmekben), Jeremy Renner

Szinkronszínész legfőbb munkaeszköze: a hangja

Amint magad mellé ültetsz egy színészt és ő mesélni kezd neked, hosszú évek kemény munkáját fogja megmutatni néhány leíró jellegű történettel vagy élménnyel.

Tehát az, hogy a hangja minősége, a beszéde hangzása kellemesen csengő, beszéde könnyen érthető legyen; az a munkájukban alapkövetelmény.

Gyakori a tévhit, hogy könnyebb beszélni, mint írni.

Vagy az, hogy a beszéd kevesebb erőfeszítést igényel mind készítői, mind befogadói oldalról. A professzionális szinkronhangok ezt a mesét nem veszik be.

Ugyanis a párbeszédeken kívül a munkájuk a kulturális árnyalatok és kontextus mély megértését is erőteljesen igényli a részükről.

A zseniális magyar szinkron néhány hangja beszél a munkájáról.

A férfi szinkronszínészek hangjában van a valódi varázslat

Dörmögős, mély, lágy, játékos.

Hangjuk szimbolikusan fellép a színpadra, hogy vastapson kapjon. A férfihang egyedi jellemzői, például mélysége, rezonanciája és sokoldalúsága ideálissá teszi számos szinkronprojekthez. Egy férfi szinkronhang lehet megnyugtató vagy épp energikus.

A férfi szinkronszínészek olyan effektusokkal játszanak, amit a hangjuknak, a hangsúlyoknak köszönhetnek. Beszédük nemcsak érthető, követhető, de „jó érzés hallgatni” is.

A férfihang mély és rezonáns tulajdonságai gyakran teszik emlékezetessé a reklámokat. Vagy olyan vokális projekteket, amihez erős, tekintélyes hang szükséges.

A férfi szinkronszínészek gazdag hangszínei és természetes történetmesélési képességei könnyen köthetik le a hallgatókat.

Az a képességük, hogy folyton modulálják hangjukat és alkalmazkodnak a különböző karakterekhez, értékes eszközzé teszik őket a szinkronvilágban, például kifejezetten az animáció világában (Pixar mesefilmek).

A ravasz, a gonosz és a hős

Ez nem egy filmcím.

A férfi szinkronszínészek szinte bármilyen szerepet eljátszhatnak, de bizonyos szerepek kifejezetten jobban illenek bizonyos hangtípusokhoz. Ott van a bariton vagy a tenor. Az ilyen hangterjedelemmel rendelkező színészek kiválóan alkalmasak a hősi karakterszerepek visszaadására.

Ezek a karakterek általában bátrak, erősek és határozottak. Olyan hangra lesz szüksége egy ilyen karakternek, amely meggyőzően tudja közvetíteni ezeket a tulajdonságokat.

Míg a simlis, gazember szerepeket a fenyegetőnek és ravasznak érzékelhető hangok adnak vissza leginkább és gyakran van bennük egy csipetnyi gonoszság érzet is. A basszus- és baritonhangok ezt kifejezetten jól tudják visszaadni, hiszen a mélyebb hangokban van egyfajta megfélemlítés is.

A komikus karakterek humort és nevetést visznek a produkcióba, gyakran természetes szellemességgel és időzítési érzékkel rendelkeznek. Az ilyen típusú szerepek esetében általában a bariton vagy tenor hangterjedelem preferált, mivel ez széles körű kifejezési lehetőséget és rugalmasságot tesz lehetővé a hangadásban.

Férfi színész szinkronizálás közben

A narrátorok egyfajta mesemondók és szerepük leginkább az, hogy végigvezessék a hallgatóságot egy hallott történeten.

Az ideális narrátor hangja tiszta, tömör és könnyen érthető, lehetővé téve ezzel a közönség számára azt, hogy a történetre összpontosíthasson. Ezért a mély, tekintélyes hangválasztást gyakran részesítik előnyben a dokumentumfilmeknél és az ismeretterjesztő videóknál, míg a meleg és barátságos hangot inkább a személyesebb történeteknél vagy reklámoknál.

További figyelemre méltó animációs karakterek közé tartozik a szerethető és magas hangtípus is, a szarkasztikus és mély hang, valamint a reszelős és szarkasztikus hangzás is. Az animációs karakterekre szakosodott hangszínészeknek sokféle hangtudással kell rendelkezniük: érzelmek közvetítése, egyedi karakterhangok létrehozása és különféle stílusok előadásának képessége.

A férfihang az animációs karakterekhez kifejezetten jól illik, hiszen tekintélyt, hitelességet közvetíthet. Például dokumentumfilmekben megfigyelhető ez a jelenség. Gondoljunk David Attenborough magyar hangjára Végvári Tamásra.

Egy jó szinkronszínész jellemzői

A külföldi filmek és ikonikus „nagy” mozifilmek izgalmas, szerethető, kedves szereplőit is a magyar színészek hangja varázsolja barátságossá, gyakran ellenszenvessé.

A humor, valamint az olyan hivatkozások megértését is megköveteli a részükről, amelyeknek nincs közvetlen fordítása, azaz magyar megfelelője. Az eredeti párbeszéd lényegének megragadásával és megfelelő adaptálásával a szinkronfolyamat hatékonyan szippanthatja be magával a nézőket, ha azt a színész jól csinálja.

Szinkronszínészettel kapcsolatos alapvető elvárások:

  • A szinkron célja az emberi érzelmek kiváltása.
  • A hangjáték kizárólag a karakterekre és a személyiségekre vonatkozik.
  • Tökéletes illeszkedést követel meg: vannak szinkronszínészek, akiknek személyiségük tökéletesen illeszkedik egy adott típusú filmbe: pl. mindig izgatott és játékos személyt nem osztanak be érzelmes karakterhez egy érzelmes filmben. A „hangja se illene” oda.
  • A szinkronszínész hangjátéka hangterjedelme miatt kitűnik a többiek közül. Vokális képességeit arra használja, hogy olyan karaktert hozzon ki a hangtartományával, ami szükséges az adott helyzetben.
  • Hangja rugalmas: a hangját a lehető legtökéletesebb módon tudja átadni két különböző karakternek anélkül, hogy túl sok időt venne igénybe annak gyakorlása.
  • Egy szinkronszínésznek képesnek kell lennie és kell is tudnia játszani. Hiszen hogyan tudná használni a hangját egyfajta cselekvéshez, vagy érzelem kifejezéséhez, ha a leghalványabb fogalma sincs arról, hogy mi a színészet? Ha tisztában van vele, könnyebben tudja beépíteni a hangját az adott cselekménybe.
  • Fontos, hogy szinkronszínészként érthető legyen. Az emberek egy hangon keresztül könnyen megismerhetnek egy karaktert, de senki sem akar küzdeni azért, hogy megértse, mit mond a színész. Csak azért, mert nem artikulál megfelelően.
  • Egy jó szinkronszínésznek tökéletes kiejtéssel kell rendelkeznie. Képesnek kell lennie arra, hogy jól ütemezze a hangját annak érdekében, hogy egy adott karaktert megjelenítsen. Ez magában foglalja a megfelelő ritmust és tempó megválasztását.


A hang alkalmazkodik a karakterhez

Egy szinkronhangnak képesnek kell lennie ugyanazokat az érzelmeket, hangszínt és árnyalatokat közvetíteni, mint az eredeti színésznek. Meg kell ragadnia a karakter lényegét, méghozzá természetesen.

Ez empátiát is megkövetel a szinkronszínész részéről. A férfihang hangszíne és üteme érzelmek széles skáláját képes kiváltani, például hatalmas energiát és izgalmat igénylő projektekben, mint az akciófilmek.

Az akciófilmekben gyakran használt durva, kavicsos hatású, érdes hangoktól a meditációs alkalmazásokban használt lágy, megnyugtató hangokig a férfihangok sokoldalúsága hihetetlen széles skálán mozog.

A szinkronszínész hangja több mint munkaeszköz; ez egy olyan hangszer, amely életet lehel egy projektbe, leköti a közönséget és emlékezetes élményt teremt.

A szinkronszínész közvetlen munkatársa: a beszédtechnika

A jól érthető beszéd alapja a pontos, tiszta kiejtés. Ezért a szinkronszínészek (is) éveken át tanulják a beszédtechnikát.

Ahhoz, hogy helyesen vegyenek levegőt – amely a beszéd alapja –, különböző légzéstechnika elsajátítására is szükségük van. Hangjuk ezáltal erősen, rezonánsan és magabiztosan szólal meg. Például diafragmatikus légzés gyakorlásával jobban szabályozhatják a hangjuk hangszínét (minőség), hangmagasságát (magas vagy alacsony) vagy a hangerőt.

Gondos artikulációhoz és szavak kiejtéséhez artikulációs bemelegítéseket is végeznek a szájuk körüli izmokkal, az arcizmokkal és a nyelv bemelegítésével. A jó artikulációhoz edzett hangszálak is szükségesek. A légzőgyakorlatok hatásosságát fokozhatják a beszéd- és artikulációs gyakorlatokkal kombinálva.

Az érthető, tiszta és erőteljes beszédhez a légzés, a hang és az artikuláció helyes sorrendjére van szükségük nekik is, valamint azok koordinálására a hatékony beszéd elsajátítása érdekében.

Az utómunka nem javít a rossz minőségű szinkronhangon

A cikkben taglalt professzionális munkát maximalizáljak tovább a szerkesztők, immáron a szinkronizált párbeszéd minőségére is összpontosítva.

Gondosan meghallgatják a felvételeket és elvégzik a szükséges beállításokat az egyenletes hangszín, a tisztaság és a hangminőség biztosítása érdekében. Ez magában foglalja a nem kívánt háttérzaj, visszhang vagy torzítás eltávolítását. A hangteljesítményben felmerülő esetleges eltéréseket is kijavítják, hogy a szinkronhangok érzelmekben, hangnemben és jellemzőkben is megegyezzenek az eredetivel.

Az ügyes hangmérnökök speciális szoftvereket és berendezéseket használnak a hangsávok manipulálására, a hangerőszintek, a térbeli pozicionálás és a frekvenciaeloszlás beállítására, hogy egységes és csiszolt hangzást hozzanak létre.

De nem tudják helyettesíteni és kiváltani az alapokhoz szükséges professzionális hangmunkát. Ha a szinkronszínész nem profi, a hangmérnökök sem tudnak varázslók lenni.


A hang egy szinkronszínész legfőbb munkaeszköze

Egy profi szinkronszínész ismeri a hangmodulációt.

A hang tehát egy szinkronszínész munkaeszköze és tudnia is kell használni.

Elengedhetetlen számára a szavak helyes kiejtése és a tökéletes dikció, a légzés és a testtartás igazítása, finomítása. A szinkronszínészek mindig „felállítják” a karakterek hangját, átveszik az általuk igényelt hangszínt.

Most már te is látod, hogy a szinkronizálási folyamat minden lépése bizonyos szintű szakmai hozzáértést igényel, hogy a szinkronizált anyag tökéletes legyen. Egy jó szinkron mindig elfeledteti a nézőkkel, hogy a filmet más nyelven forgatták.

Számos ügyfelem nehézségét láttam már testet ölteni a Színház- és Filmművészeti Egyetem beszédtechnika oktatójaként. 2009 óta foglalkozom beszédtechnika-oktatással egyéni, csoportos és céges formában.

A magabiztos megszólalásért vedd fel velem a kapcsolatot és írj nekem!

Fejlődnél?

Csoportos beszédtechnika tréning keretén belül személyesen segítek, hogy ráláss pontosan milyen erősségeid és nehézségeid vannak a kommunikációban.

Ruff-Kiss Ágnes
Ruff-Kiss Ágnes

Beszédtechnika tanár, beszédtréner

A következő felületeken is megtalálsz:

Hírlevél

Ha pedig nem szeretnél lemaradni cikkeimről, korlátozott létszámú, újonnan induló tréningjeim időpontjáról, iratkozz fel!

Feliratkozom!

Videós tananyag

Hatásos Kommunikáció Mesterkurzus

Minden karizmatikus kommunikátor valahol elkezdte.

Jelentkezem!
Íratkozz fel Hírlevelemre!