Beszédfejlesztés felnőtteknek: szakmák, amikben szükséged lehet rá

Szakmádban nincs szükség a kiváló beszédkészségre? 

– a bizonyíték, hogy tévedsz

 

„Tiszta, erős, vonzó legyen a hangom, hogy sikeres lehessek!”

Az emberek jelentős része úgy véli, ezt a három kívánságot az aranyhaltól csak azok kérnék olyan hevesen, akik hivatásos beszélők: a színészek, a médiaszakemberek, a lelkészek, a politikusok. Miközben kevesen gondolnak bele, hogy a beszéd hányféle szakmában munkaeszköz. Ténylegesen. A valóságban.

Mutatok néhány szakmát, ahol komoly gondok lennének a társadalomban, ha a hangzó beszéd iránti igényesség nem alakulna ki az emberekben. Vajon a tiéd köztük van-e?!

 

Még mindig gyors, néha nehezen követhető és összecsúszó.

Ezzel jellemezte egyik kollégám a beszédét, aki önmaga is előadástechnikával foglalkozik.

Egyesektől napi szinten megköveteli az élet, hogy odafigyeljenek a hangjukra. Egy tréner, tv-bemondó, HR-es, pap, pedagógus ha hirtelen elveszítené a beszéd képességét és nem tudna megszólalni (átmenetileg olykor megesik hangszálakat megerőltető időszakban vagy egy téli megfázás alatt), akkor magát a munkaképességét veszítené el.

 

A munkaidő jelentős részét beszéddel töltő szakembereknek ezért alap a beszédfejlesztés.

 

De gondolkodtál-e már azon, hogy egy műkörmösnek, fodrásznak, rendőrnek, HR-esnek, ügyvédnek éppúgy munkaeszköze a beszéd?! Napi 8-10 órában beszélnek ők is, ehhez pedig tudniuk kell arról is, hogyan bánjanak a beszédükkel, hangjukkal.

Egy sporttevékenység előtt bemelegítünk, rendszeresen eddzük magunkat, tanuljuk a technikákat; mégis a hangunkat nem eddzük szinte soha.

Ahogy a kalapács vagy a fűrész elengedhetetlen kelléke az asztalos szakmának, a hang a legtöbb szakma számára szinte elsődleges és gyakori munkaeszköze.

 

Gondolj bele, hogy mennyire lenne nehéz beszállítókkal, munkatársakkal vagy ügyfelekkel kommunikálni hang használata nélkül?

 

A kommunikáció társadalmunk gerince.

Lehetővé teszi, hogy kapcsolatokat alakítsunk ki, befolyásoljuk a döntéseket és motiváljunk, előidézzük a változást. Kommunikációs készségek nélkül a munka világában a fejlődés szinte lehetetlen lenne.

Az általános iskolában még csak-csak megbújuk az a tanuló az utolsó sorokban, aki kerülné a felszólalásokat, a munka világában azonban a nyilvános beszéd létfontosságú készség, amelyet meg kell szerezni, majd utána csiszolni.

Mert egyszerű, mindennapi interakciók során rendszeresen érintkezünk a munkatársakkal, a főnökökkel és az ügyfelekkel.

 

A hangszínünk ebből kiemelkedően fontos terület, hiszen a kommunikáció szerves része és hatékony eszköz a nyilvános beszédben.

 

Találkoztál már olyan vezetővel egy cégen belül, aki, ha megszólalt, utána mindenki hallgatott? Nagyra becsült vezetőként olyan módon kommunikált, hogy figyelmes, bizalmi és tiszteletben álló légkört alakított ki maga körül?

Hangszíne közvetítette erejét és pozícióját.

Amitabh Bachchan bollywoodi sztár például baritonjával, hangszínének segítségével, erőteljes párbeszédekkel párosítva sikeresen alkotta meg a „dühös fiatalember” személyét a hetvenes években.

Míg Barack Obama volt amerikai elnök megnyugtató és barátságos hangvétele szíveket és szavazatokat nyert meg.

Egyeseknél lehetetlenné tenné választott szakmájuk folytatását a beszéd gördülékeny és helyes kivitelezése, míg mások veszélybe sodorhatnák a közbiztonságot is.

Nézzünk meg most pár olyan szakmát, amiben fontos lehet a beszédfejlesztés felnőtteknek.

 

Milyen szakmák esetében létfontosságú a beszédfejlesztés?

1. Pedagógusok, a magas színvonalú kommunikációs készség erejével

A pedagógiai hivatás elhivatottságot és kitartást igényel.

A munkájuk során a pedagógusoknak empátiás készségre, magas színvonalú kommunikációs készségre is szükségük van.

Én is tanítok és nap mint nap emberekkel, emberekért dolgozom és úgy érzem, nagy felelősséggel jár a jövő generációjának oktatása-nevelése.

Ahol nem csupán a tananyagot adod át, de emberséget, szeretetet és megértést is közvetítesz.

 

Miért vannak olyan tanárok, akik roppant népszerűek a diákok körében, és maradandó nyomot hagynak az életükben? A sok ok közül az egyik a sajátságos hangnemük.

 

Az informatív, empatikus, segítő szándékú hangnem növeli a tudást, az együtt gondolkodást, információt közvetít és ösztönzi a személyes növekedést.

A járványidőszakban 2020-ban néhány hét alatt minden megváltozott, amit a tanulásról gondoltunk mi pedagógusok.

Aki azt mondta, hogy „online nem lehet hatékonyan tanulni / tanítani”, később szembesült vele, hogy ez az egyetlen lehetősége és sikerességéhez csupán a módszertantát kell megismernie és elsajátítania.

 

Tapasztalatokat szereztek ők is:

  • a távmunkáról,
  • a home office-ról,
  • az online tanulásról és tanításról

Hiába a tudás, ha egy pedagógus nem tudja azt megfelelően átadni.

 

2. Értékesítők a projektek sikerességéért felelősek

A Wall Street Journal szerint a karizmatikus hangvétel fontosabb, mint a szavak, amelyeket kimond az illető.

Ha üzleti szférában találkoztál már emberekkel, gyakran tapasztalhattad te is, hogy nincsenek tisztában a beszédmódjukkal.

„Nem tudnak jól előadni”, korlátozott a hangkifejezésük és nem értik, hogy ez milyen hatással van az erőteljes kommunikáció minőségére és sikerére.

A kommunikáció létfontosságú az értékesítőknél.

Az érthető kommunikáció, ami fenntartja a figyelmet, ami nem untat, könnyen követhető, bizalomteljes és magabiztos, nos az ennél is fontosabb.

Akár egy beszélgetést folytat egy értékesítő egy potenciális ügyféllel, akár csapatmegbeszélést tart a munkatársakkal; szinte minden, amit tesz, attól függ, hogyan kommunikál másokkal.

 

Egy értékesítő hangneme pozitívan és negatívan is befolyásolhatja az üzleti kommunikációt.

 

Megfigyelhető esetükben, hogy a szavakat könnyebben szabályozzák (milyen szavakat használnak, mit mondanak és mikor), de hangnemüket nehezebben tudják kezelni.

Képzeld el, amikor egy menedzser vagy kolléga ingerülten, érdektelen vagy unatkozó kivitelben adja el a javaslatait?

Ez nagy mértékben befolyásolhatja azt, hogy az alkalmazottak hogyan látják a projektet és önmagában a menedzserüket vagy kollégájukat.

 

Az üzleti életben és különösen a PR -területen fontos készség a meggyőzés vagy a tömeg megnyerésének képessége.

 

Itthon amúgy is jellemző, hogy az egyetem elvégzése után a legtöbben két vagy három éven belül vezetők akarnak lenni. Ha sikerül is nekik, gyakran szembesülnek azzal, hogy nem minden készségük éri el a szükséges szintet (ez az ára, hogy rapid módon kerültek pozícióba).

A beszédkészség gyakran a lejtőn csúszik lefelé.

Azt mondják a kollégák vagy a főnök, hogy jó és okos szakember vagy, megbíznak benned. De nem vagy képes láttatni magad, mintha nem is léteznél.

Pedig gyakran nem az ötletekkel és gondolatokkal van a gond.  Még csak nem is a befogadófélben. Hanem az előadásmóddal.

A beszédfejlesztéssel növelheted önbizalmadat, amivel profibb értékesítővé válhatsz.

Még a legszárazabb műszaki tartalmat is érthetően, követhetően, élvezetesen tudod majd átadni – anélkül, hogy sérülne a szakmai integritásod.

 

3. Rendőrök, mentősök és tűzoltók a polgárokkal történő hatékony kommunikációért

R. Géza hadnagy mesteri kommunikátor volt és társai nagyon szerették. Pontosan tudta, hogy milyen alkalomkor mit kell mondani.

Amikor egy problémás kollégáról kérdezett, halkan beszélt, de aggodalmasnak tűnt. Határozott és mérvadó volt az újoncokkal.

Tisztelettel beszélt az idősebbekkel.

Előadása, tanácsai mindig motiválóak voltak. Tárgyalásai meggyőzőek.

Szakszerűen használt különféle hangnemeket.

 

A hangnem közvetíti az érzéseket és hatással van arra, hogyan reagálnak az adott személyre az emberek. A hangszín közvetlen hatással van a csapat dinamikájára és a termelékenységre is.

A rendvédelmi szervek nemcsak akcióznak, vezetnek, lőnek; de beszélnek is.

Válságkommunikációt folytatnak, interjúkat bonyolítanak le, jegyzőkönyveket vesznek fel, nyomozásokat folytatnak; a nem hatékony kommunikáció tehát jelentős károkat okoz az ügyek pozitív kimenetelében.

A tapasztalattal rendelkező rendőrök tudják, hogy gyakran dolgoznak együtt az állampolgárokkal a törvény betartatásán (ha a rendőrségnek információra van szüksége).

A hasznos információ ugyanis leggyakrabban egy másik állampolgártól származik. A jó zsaru tudja, hogyan kell kommunikálni céljainak elérése és a problémák megoldása érdekében, valamint hogyan kezelje az aggályokat a megbízható információk felhasználásával.

A civilek egyik leggyakoribb panasza a rendőrökkel szemben az, hogy kommunikációs stílusuk durva és arrogáns.

 

Emiatt a lakosság egy része nem bízik a rendőrségben és nem hajlandó segíteni a rendőrségnek a bűnözés elleni küzdelemben.

Létezik Bartelby Research-nek egy jelentése, a„ Hatékony kommunikáció és a rendőrök ” címmel, amely így fogalmazott a legjobban e téma kapcsán, dióhéjban:

 

„A rendőrök nem tudják hatékonyan kiszolgálni a nyilvánosságot jó kommunikációs készségek nélkül… A rendőrök csak akkor lehetnek sikeresek, ha elsajátítják a kommunikációt, mind társadalmi, mind szakmai szempontból, hogy jól érezzék magukat és jól végezzék a munkájukat a lakossággal kapcsolatban.”

 

A rendőrök kommunikációs képessége kihat a közbiztonságra.

Ebbe a csoportba tartoznak még a katonaság, diszpécserek, tűzoltók, pilóták és légiforgalmi irányítók is. Mindannyiuknál fontos, hogy megbízhatóan használják a hangjukat, szó szerint

a hangjukkal életeket menthetnek meg.

 

A rendőrség és a civil együttműködés során a lakosság inkább az egyenruhát és a jelvényt látja, mint a mögöttük álló személyt.

Viszont azok a rendőrök, akik hajlandóak időt szakítani arra, hogy kedvességet, empátiát, megértést és odafigyelést mutassanak a kommunikációjuk során, valószínűleg pozitívabb légkört fognak teremteni.

 

Az egyik legkritikusabb készség, amelyet a rendvédelmi tisztnek fejlesztenie kell, a hatékony verbális kommunikáció.

 

4. Egészségügyi dolgozók a betegekkel történő kapcsolattartásban

Megdöbbentő tényt közölt egy kutatás, miszerint azokat az orvosokat, akik rossz hangszínt használnak, amikor a betegekkel beszélnek, nagyobb valószínűséggel perelik be, állítja ez a kutatás. 

Sőt, a terapeuták körében végzett másik tanulmány azt sugallja, hogy a túl édes, kedveskedő hangnem idegessé, sőt agresszívvá teheti a betegeket.

A pszichológusok beszéde nem véletlenül lágy, pihe-puha és megnyugtató.

Ugyanis segít kialakítani a kötődést és ápolni a páciens-orvos kapcsolatot, empátiát fejez ki és szelídséget, ami a nehéz beszélgetek során jól jön.

A lágy hangok a durva vagy dühös hangszínnel ellentétben biztonságos légkört teremtenek meg.  (Ez az oka annak, hogy hajlamosak vagyunk halkan beszélni, amikor gyermekhez beszélünk).

 

5. Bírák és ügyvédek, pereket nyerni egy-egy beszéddel?

„És akkor ez az ügyvéd megszólalt.

Hangos volt és tónusosan, könnyeden és levegősen beszélt.

Akkor ott nem számított, hogy mennyire okos és belátó; csak arra tudtam gondolni, hogy úgy beszélt, mint egy gyerek, nem úgy, mint egy tekintélyes szakember és nem úgy, mint akit komolyan vennék.”

 

Ez akár egy sztori is lehetne egy filmjelenetből.

Egy ügyvéd legyen az ész hangja, rezzenéstelen nyugalommal kivitelezve” – fogalmaz metaforikusan Bryan Garner jogi írásszakértő.

A jogi információk logikus továbbításához egy ügyvédnek folyékonyan, érthetően, meggyőzen és határozottan kell kommunikálnia.

Ahhoz, hogy egy álláspontot világossá tegyen tömörnek és meggyőzőnek kell lennie. Tehát nemcsak a tartalom, de az előadásmód is számít.

Amikor egy ügyvéd az emberek előtt beszél a teremben ülőkhöz vagy az esküdtszék előtt (pl. az USA-ban), az emberek mindig érzékenyek lesznek a hangmagasságra, a hangerőre és a hangszínre.

Egy jó ügyvéd ezért képes érzelmeket kelteni, információkat és részleteket hangsúlyossá tennie és emlékezetes lenni. Csupán a megfelelő beszédtechnika alkalmazása által.

 

A hatékony kommunikáció elengedhetetlen egy sikeres ügyvéd számára.

 

A bírók például, mint minden más ember, gyakran a testbeszédükkel, hangvételükkel és arckifejezésükkel utalnak a saját gondolataikra. Ennek felismerése is kulcsfontosságú egy ügyvéd számára.

Ha figyelmesen figyelik a bírót a meghallgatás során, sokat megtudhatnak arról, hogy mit gondolnak egy-egy információ, személy vagy az ügy kapcsán, amit ugyebár nem mondhatnak ki. („Meggyőztem a bírót” érzését egy per kellős közepén csak olyan ügyvédek képesek magabiztosan felvállalni, akik magas szinten űzik a kommunikációt.)

Egy ügyvéd időben felismerheti azt is a testbeszédből, hogy az ügy tényeihez és eljárástörténetéhez szükséges-e még egy kis háttérismeret, mielőtt belevágna az érvelésbe.

 

A beszédtechnika és a beszédfejlesztés a legtöbb szakma egyik alapköve

Mindannyian kommunikálunk.

Hiszen a retorika a mások iránti szeretet is jelenti, enélkül nem lehet valós egy meggyőzés.

Aczél Petrát idézve:a retorika nem a beszédművek előállításának eszköze, hanem érzékenység és magatartás.

Ezért a kommunikációt ne eszközként, hanem „levegőként” használd. A hang és a fizikai önkifejezés használatának megtanulása felbecsülhetetlen érték.

Embereket kell elérned. Embereket kell meggyőznőd és emberekkel kell beszélned.

 

Ehhez ajánlhatok neked egy inspiráló videót? Hátha kedvet kapsz a felnőtt beszédfejlesztéshez.

A magabiztos beszéd meglepő titkáról Caroline Goyder beszél a TEDxBrixton előadásában, amiből megismerheted a félelmedet és annak a módját, hogy miként használd a hangodat hangszerként. Ezáltal ugyanis önbizalomteljesen és nyugodtan állhatsz ki a színpadra az élet színházában.

 

Ha fontos számodra a beszédfejlesztés, akkor olyan feladatokkal látlak el, amikkel nap, mint nap építheted beszéderődet.

Ugyanis míg nem érezzük sürgős és jeges leheletét annak, hogy változtassunk a beszédünkön és ezáltal kicsit megismerjük önmagunkat is; addig könnyen megmagyarázzuk magunknak, hogy amiben ücsörgünk, az nem is olyan langyos.

Ruff-Kiss Ágnes
Ruff-Kiss Ágnes

Beszédtechnika tanár, beszédtréner

A következő felületeken is megtalálsz:

Hírlevél

Ha pedig nem szeretnél lemaradni cikkeimről, korlátozott létszámú, újonnan induló tréningjeim időpontjáról, iratkozz fel!

Feliratkozom!

Videós tananyag

Hatásos Kommunikáció Mesterkurzus

Minden karizmatikus kommunikátor valahol elkezdte.

Jelentkezem!
Íratkozz fel Hírlevelemre!