Z és Alfa generáció kommunikációs sajátosságai

Tartalomjegyzék

 és Z generáció – nevük máris bogárként pattan le az elismerésed szélvédőjéről, mert rögtön megvan róluk a véleményed? Aki boomer, az lassú. Aki zoomer, illetve alfa generációs, az csapongó, nehezen motiválható és mindent gyorscannel. Az életkoron alapuló előítélet szüleménye az „age-izmus”, amely Robert Neil Butler amerikai gerontológus és pszichiáter nevéhez köthető.  

A sztereotípiákat hanyagolva, mégis hogyan tudunk szót érteni a másikkal generációs különbségekkel a hátunk mögött?

 

Szemtől szembe beszélni egymással vagy inkább „írj nekem”?

Melyiket preferálod?

Ez is egy generációs különbség.

Kommunikációs stílusunk eltérő, olyan tényezőktől függően, mint az életkorunk, a kultúránk és a hátterünk. Ez a blogbejegyzés a különböző generációs kommunikációs stílusokat tárja fel ízelítőnek.

Azért, hogy javítsuk kommunikációs készségeinket, és jobb kapcsolatokat építsünk ki a körülöttünk lévőkkel.

 

Csak nem érted, ennyi

– Csak nem érted! Milyen gyakran halljuk ezt másoktól?

Korábban írtam egy bejegyzést a Boomer és Zoomer generáció közti kapcsolatról, hogy miért nem tud egymásra hangolódni.

Hiszen attól, hogy Föld bolygónak születtünk, még az Uránusz nem fog automatikusan ránk hangolódni.

A generációk közti kommunikáció mezején számos verbális taposóakna nehezíti az utunkat, ha hiányos az együttműködésünk képessége. Egyes idősebb generáció számára pl. a „fiatalabb generáció” beszédmódja kifejezetten irritáló.

Egyszerűen nem értik.

Vajon az ő hibájuk lenne?

 

Egyszerűen csak különbözőek vagyunk

A Backstreet Boys idején még tudtuk, milyen egy Internet nélküli mobiltelefon. Akik számára ez ma már elképzelhetetlen, az szinte biztos, hogy Z vagy Alfa generációs.

Egy kezdő gimnazistának még soha nem kellett visszatekernie egy VHS-kazit, viszont sokkal szkeptikusabb bizonyos témákat illetően, mint az előző generációk. Másrészről a világot is megváltaná, teli van motivációval az élet dolgait illetően.

AJÁNLOM: Viona Terleth TEDX beszéde.
  „Generációs intelligencia: Az értelmes beszélgetések ereje”

A mostani Z generációról elterjedt, hogy nehezen motiválhatóak, figyelemzavarosak, csak a telefonjukat nyomkodják, nem akarnak felnőni – de vajon igaz-e mindez? Titkon érdekel minket, hogy mi kell ahhoz, hogy a korábbi generációk szót értsenek velük és fordítva is.

Mivel kulturálisan közel állnak idősebb testvéreikhez, a millenniálisokhoz, ezért a zoomerek utálják a telefonálást.  Hasonló módon előnyben részesítik az 1/1 kommunikációt. 40%-uk szerint az 1/1 személyes kommunikáció a legkívánatosabb beszélgetési forma, a fennmaradó 60% pedig más stílusok, például személyes szövegek, csoportos csevegések és sok más stílusforma között oszlik meg.

A Z generáció nem szereti, ha személytelenül kezelik őket, mivel mélyen értékelik egyéniségüket. A személyre szabott tartalom, a személyesség az ellenszere a Z generáció rövid távú figyelmének.

 

Mennyire nem jövünk ki egymással?

A generációk közti – akár munkahelyi – kommunikáció olyan, mint egy természetfilm. Ugyan nem vagyunk oda túl sokan a vízilovak párzási szokásaiért, de muszáj vagyunk odanézni.

Kíváncsiak vagyunk.

Jelenleg négy generáció képviselteti magát egy munkahelyen, szakmai közegben és bár a generációs „dobozolás” nem egzakt tudomány, általában a következőképpen definiálják őket:

  •       Baby boomer: 1944 és 1964 között születettek
  •       X generáció: 1965 és 1981 között született
  •       Millenáris (vagy Y generáció): 1982 és 1994 között született
  •       Z generáció: 1995 és 2010 között született

És lassan becsúszik az Alfa generáció is: azok a fiatalok, akik 2010-ben és az után születtek (2010-2025). Tehát az alfák az Y generáció gyermekei és a Z generáció kistestvérei.

Akkor születtek, amikor megszületett az első iPad.

Lelki szemeid előtt máris megjelent Zsuzsa néni, aki elsőre nem érti, amit mondasz, de folyton meg akar tanítani valami rém fontos dologra. A boomerek, akik hosszú perceket töltenek a patikában és többet költenek gyógyszerre, mint zöldségre. De minden hétvégén süteményt sütnek az unokáknak.

Míg a szóban forgó fiatal a telefonjához van kötve és „ízé”, „nem tom” szavakon kívül nem ad ki a száján semmi értelmeset.

Amolyan bolyongó generációként fogalmuk sincs róla, hogy mit jelent a kemény munka, de azért jelentkeznek a zsírosan fizető pozícióra. Aztán, ha nem jön össze, elmennek önmegvalósítani egy külföldi mekdonáldszba (ezt hogy betűzik? – szól a kérdés). Esetleg nulla élettapasztalattal véleményvezérré válnak.

Sztereotípiákból van bőven.

Ha ebből táplálkozunk, biztos a kommunikációs kudarcunk.

Clive Upton professzor, a Leedsi Egyetemről (Egyesült Királyság) szerint „a tinédzser nyelve teljesen egyértelműen az, ahogyan kijönnek egymással (ez kommunikál), ahogy jelzik, hogy egy csoporthoz tartoznak, ahogyan beilleszkednek”.

Tehát arról van szó, hogy egyszerűen csak más frekvenciát használunk a kommunikációnkban.

Ami az egyiknek tiszteletlenség, a másiknak barátságos gesztus.

 

Hogyan kommunikálnak a Z és Alfa generációsok, mit részesítenek előnyben?

A Z és Alfa generációt saját koruk társadalmi, politikai, gazdasági és technológiai változásai alapján értheted meg. A kortársak, az influenszerek, azaz a véleményvezérek befolyásolják őket a leginkább.

A Telstra Talking Loneliness jelentése szerint a Z generáció (54 százalék) és az Y generáció (51 százalék) minden második tagja arról számolt be, hogy rendszeresen magányosnak érzi magát – ezek a számok pedig sokkal magasabbak, mint a többi generáció esetében.

Egy rendkívül hiperkognitív nemzedékről beszélünk. Szükségük van kapcsolódásra, de nem fogadnak el akárkit forrásként.

Simon Sinek: a vezetőknek újra kell gondolniuk, hogyan viszonyulnak a fiatalabb alkalmazottakhoz. Számos gyakorlati tippet oszt meg a telefon nélküli találkozók létrehozásához és a bizalom erősítéséhez.

 

Mit érdemes tudni róluk, hogy érdemes megközelíteni őket?

Ahogy Bereczki Enikő generációkutató, A rejtélyes Z generáció című könyv szerzője kiemeli: a közösségi média korában különösen fontos nekik, hogy milyen visszajelzéseket kapnak.

A Z generáció tagja a like-dislike, follow-unfollow bűvöletében él. Míg egy boomer főnökkel való találkozó formálisabb hangvételt igényelhet, egy Z generációs munkatárssal folytatott beszélgetés sokkal lazább. A „szelfigeneráció” a munkahelyi szemtől-szembe kommunikációt részesíti előnyben.

Az Alfa generáció – amely kifejezést először Mark McCrindle ausztrál demográfus használta „Generation Alpha” című könyvében – életében a technológia még inkább dominánsabb szerepet játszik.

Ők amolyan digitális nindzsák.

Okostelefonok, táblagépek, személyi számítógépek és a virtuális valóság a beszélgetőpartnerük, ezért az online kommunikáció az elsődleges kommunikációs csatornájuk. Könnyebben alkalmazkodnak, mert megtanulták a hatékony váltást különböző feladatok között, ami új kognitív készségeket eredményez.

A rövid, gyors információközlések, az instant üzenetváltások és az online tartalmak folyamatos áramlása miatt megszokják, hogy a figyelemük hamar elterelődik és onnantól gyorsan új dolgokra irányul.

Nem lehet őket hosszú távon lekötni. A face to face kommunikáció pedig egyértelműen a gyengéjük.

 

Csak mi Y, X és Boomer akarjuk érteni őket, VAGY ők is akarnak érteni minket?

Egy Edelman-jelentés szerint a 14-17 évesek közel kétharmada, a 18-26 évesek 62%-a szeretne részt venni olyan témákban aktivistaként, mint a rasszizmus, az éghajlatváltozás vagy a nemek közötti egyenlőtlenség elleni küzdelem.

Tehát nem igaz, hogy csak a legújabb IPhone megvétele érdekli őket. Pl. a Zoomer fogyasztók közel kétharmada értékrendje alapján vásárol vagy támogat egyes márkákat is. A McKinsey kutatása szerint ennek a generációnak a fő mozgatórugója az igazság keresése.

Ehhez pedig laza kényelmességgel keresik az információkat.

Az érdeklődés megvan, csak máshogyan mutatják ki, mint a korábbi generációk. Abszolút nem érdektelenek.

 

Miért gond, ha az ő szlengjeiket használjuk?

Habár még a Baby Boomer generáció 68 százaléka – a Pew Research Center szerint (USA) -, az 50 és 64 év közöttiek között vizsgálva, rendszeres YouTube-felhasználó és Magyarországon az 55 év felettiek 98,82%-a használja a Facebookot legalább napi egy alkalommal, mégsem ugyanazt a nyelvet beszélik a fiatalokkal.

A Z generáció tinédzserei olyan kifejezéseket használnak, amelyek tovább növelik a szakadékot köztük és a felnőttek között.

A társadalmi kirekesztésnek ezt az elképzelését Emma Thompson színésznő is bizonygatta, aki kijelentette, hogy a fiatalok hülyének titulálják magukat azzal, hogy az iskolán kívül is szlenget beszélnek.

Sokan megsértődnek, amikor egy szlenget a megszokott társadalmi csoporton kívül használnak fel mások.

 

De egyáltalán mi az a szleng?

Van egy pillanat, amitől a legtöbb idősebb generáció retteg.

Amikor egy fiatalabbal beszélgetve olyan szót vagy kifejezést hallanak, amiről még soha nem hallottak. Lassan ráébrednek, hogy kiöregedtek az új szlengszavak köréből.

A szleng hangsúlyt és színt ad a kommunikációnak, így vonzóbbá és rokoníthatóbbá teszi azt. A fiatalabb generációk által alkalmazott legjelentősebb lexikális választás a beszéd egyediségét tekintve mindig is a „szleng” volt.

A szleng:  

  •       Gyakran beszélik inkább, nem írják (bár ez gyorsan változik a technológiával).
  •       Informális és nem szabványos.
  •       Rövid életű és átmeneti.
  •       Határokat jelöl ki egy társadalmi csoportban (nem csak generációkban!)
  •       Játékossága miatt gyakran szórakoztat, megriaszt és magával ragad.

 

Ez egy informális nyelv, amely gyorsan mozog, nem törődik a szabályokkal, és a kultúra és a technológia alakítja. Amikor valaki csoporton kívül használja a csoport szlengját, épp ellenkező hatást ér(het) el vele, mint szeretné:

 

„Nos, amit mondott, az rendben volt. De… túl keményen igyekezett, hogy közénk tartozzon. Megpróbált olyan nyelvet használni, amelyet a TikTokon használunk, és én zavarban voltam miatta. Nemcsak visszaélt a kifejezésekkel, de mindannyian úgy éreztük, hogy nem igazi. Úgy éreztem, hamis volt.” – egy fiatal visszajelzése.

Akkor most használjuk vagy ne más generációk szlengjét?

 

Igen és nem.

Ha beépítesz néhány kifejezést a beszélgetéseibe, az olykor áthidalhatja a generációk közötti különbségeket, elősegítheti a jobb kommunikációt, és befogadóbb környezetet teremthet. Engem is nagyon érdekelt ez a téma, ezért összegyűjtöttem majdnem 400 szlenget. A saját szleng szótáramat itt találod.

Ezen túlmenően előfordulhat, hogy ezeknek a kifejezéseknek a használata szórakoztatóbbá és barátságosabbá teheti az interakciókat a Z generációval és a jövőbeli Alfa generációs személyekkel.

Közvetlenebbé válhatsz.

De…mindig van de.

A mai tinédzserek számára a szleng egy módja annak, hogy felépítsék saját identitásukat, és határt szabjanak saját világuk és nos… a mi, korábbi generációk világa között.

A szleng nem csak a nyelvről szól – ez egy kulturális pillanatkép minden generációról, amely mindent tükröz az érdeklődési körüktől a belsős viccekig.

Érdekes módon a Z generáció 25%-a vallja be, hogy küzd az idősebbek szlengjével. És a Z generáció természetesen a TikTok-hoz fordul, hogy megtekinthesse az előző generációk szlengjének megértéséhez szükséges anyagokat.

Az is előfordul, hogy a fiatalok néha visszahozzák a régebbi kifejezéseket.  De az is tény, hogy az idősebb, előző generációk mindig megpróbálnak (és néha kudarcot is vallanak) felzárkózni a szlenghez.

Túlzásokba esve elvesztik a hitelességüket.

Hivatalos esetekben, állásinterjún, szakmai dokumentumokban nem illik szlengnet használni, generációktól függetlenül.

 

Rövid következtetések

Ha arra kértek, hogy tarts üzleti prezentációt többgenerációs közönség számára, akkor ki kell használni a generációk közötti különbségeket, és biztosítani kell, hogy együttműködésen alapuló és izgalmas üzleti prezentációt hozz létre, amely több generáció szívét és elméjét is leköti.

Minden generációnak megvannak a saját egyedi értékkészletei és kommunikációs preferenciái, ezért fontos, hogy megismerkedj azzal, amit értékelnek.

 

Z generáció

A Z generáció nagyra értékeli a közvetlen és szórakoztató kommunikációt, és nagyon rövid figyelmet igénylő kommunikációt. Azt várják tőled, hogy személyesen és relatív módon beszélj velük, ami közvetlenül szól hozzájuk.

 

Millenárisok

A Millenárisok a munkaerő legnagyobb nemzedékévé váltak. A lehető legkevesebb szót használva, ütős és humoros anekdoták, sztorik tetszeni fognak a Millenárisok számára is.

 

X generáció

Ez a generáció közvetlen, rövid felütésekkel beszél. Figyelmük nagyon rövidtávú, és fontosnak tartják a tiszta és egyenes kommunikációt.

 

Boomer

A boomok aggódnak az általuk értékelt szokások és hagyományok megőrzése miatt. E generációból sokan hiányolják a személyes kapcsolatot a digitális kommunikáció korában, ezért tartsd ezt szem előtt, ha virtuálisan prezentálsz. De nagyra értékelik a formalitást és a közvetlenséget a kommunikációban, ezért a személyes interakció nagy élharcosai. Szeretik, ha háttérinformációkat és konkrét információkat kapnak.

 

 Alfa

Figyelmük gyorsan lankad. Használj minél kevesebb szót. Gondolj a ONE BIG MESSAGE ra (egy nagy üzenet), és készíts belőle kis falatszerű mondatokat: kapcsolódj személyesen a közönséghez. Légy hiteles: ne próbálj idősebbnek vagy fiatalabbnak tűnni, mint amilyen vagy, maradj hű önmagadhoz.