Ambient computing jelentése, eredete, példák

Jelentése

Ambient computing az az elv, amely szerint a számítástechnika és az internetkapcsolat egyre inkább beleolvad a környezetünkbe és a mindennapi tárgyainkba, így észrevétlenül, szinte láthatatlanul segíti a mindennapi életünket. Az ambient computing célja, hogy a technológiai interakciók zökkenőmentesebbé és intuitívabbá váljanak, anélkül, hogy tudatosan interaktív eszközöket kellene használnunk.

Kiejtése magyarul fonetikusan

„ám-bi-ent kom-pjú-ting”

Eredete és története

Az ambient computing kifejezés az 1990-es években jelent meg először, Mark Weiser futurista munkásságának köszönhetően, aki a Xerox Palo Alto Kutatóközpontjában dolgozott. Weiser a „mindenütt jelenlévő számítástechnika” (ubiquitous computing) koncepcióját fejlesztette ki, ami az ambient computing alapjait is meghatározta. Az elnevezés abból adódik, hogy a technológia, mint egy „környezeti” (ambient) erő, mindenütt jelen van, de nem dominálja a környezetet, hanem diszkréten támogatja az emberi tevékenységeket.

Jelenség

Az ambient computing a mesterséges intelligencia, a sensorok, az eszközök és a hálózati technológiák egybeolvadását jelenti, amelyek interaktívan működnek együtt, hogy előre látható és személyre szabott élményeket nyújtsanak a felhasználóknak. A technológia jellegzetessége, hogy „láthatatlan”; a felhasználók gyakran nem is tudatosítják, hogy éppen technológiai eszközökkel interakcióban állnak.

Hétköznapi példák

  • Okosotthon eszközök: A hőmérséklet, világítás és biztonsági rendszerek automatikus szabályozása a felhasználó jelenléte alapján.
  • Viselhető technológia: Fitneszkövetők és okosórák, amelyek folyamatosan monitorozzák a felhasználó egészségi állapotát és tevékenységét.
  • Okosasszisztensek: Hangalapú asszisztensek, mint az Alexa vagy a Google Assistant, amelyek képesek különböző utasításokat végrehajtani, például időjárás-jelentést adni, zene lejátszását indítani, vagy emlékeztetőket beállítani.
  • Automatizált személyre szabott ajánlások: E-kereskedelmi platformokon és streaming szolgáltatásokon, ahol az ajánlott termékek és tartalmak a felhasználó korábbi tevékenységei alapján kerülnek kiválasztásra.