Tartalomjegyzék
Első tv- vagy podcast interjúd – beszédtechnikai irányelvek a túléléshez
Segítség, interjúra hívtak. Elképzeled, ahogy felgyúl a piros „ADÁS” lámpa és te a kamerák rivaldafényében mutatod meg tudásod, véleményed, küldetésed? PONTOSAN. De előtte még átugrasz néhány tüzes karikát a stúdió – hangosítás – kamerák vizsgaasztalánál.
Vajon hogyan vizsgázol majd?
Most esett le, igaz?
A középpontban leszel és abban a pillanatban máris nem az erős ember címkéjét rakták fel rád, hanem átcímkéztek: kétségbeesett emberré.
Vagy az is lehet, hogy a tudatlanság illúziójában sütkérezve mész el a napi beszélgetős, prezentációs, előadós rutinoddal; miközben temérdek ismeretlen tüzes karika vár rád.
Beszédtechnika vonatkozásban is.
Hogyan készülj fel a tv-interjúdra (vagy épp a kamerás podcast-adásodra), hogy szorongva átvirrasztott éjszakák, mellkasszorító és őrlődéssel töltött órák helyett egészséges lámpalázzal és izgatottsággal várd a nagy napot?
Még akkor is, ha nem bírod a kamerákat és a nyüzsit.
A félelem ellenszere a cselekvés – így készülj fel a tv interjúdra
Készülj fel és pontosan tudd, mit fogsz tenni azon a napon.
Ahh. Olvasod, hallod a rengeteg jókívánságot, majdazténtudom tanácsot.
Hidd el, átérzem. Számos ügyfelem félelmét láttam már testet ölteni a Színház- és Filmművészeti Egyetem beszédtechnika oktatójaként. 2009 óta foglalkozom beszédtechnika-oktatással egyéni, csoportos és céges formában.
Szóval térjünk vissza rád.
Ez megint olyan lesz, mint a legutolsó pulzusemelő vizsgád – véled talán most te is.
A nagy nap. Utoljára esetleg az esküvődön, az államvizsgádon mondtad ki hangosan ezt a szót. Ráadásul ki ne emlékezne az érettségire? De régen volt, mégis elevenen él benned az az érzés, amely bénítólag hatott rád.
Szinte mindannyiunk elképzelt vágyálma, hogy minden alkalommal a legjobbat hozza ki magából, amikor kommunikál: éberségből, koncentráltságból, elkötelezettségből és csupán minimális izgalomból is ötösre vizsgázzon.
Humanoid típusú élőlényként talán az összes félelem-szituáció széles spektrumát bejártad már, méghozzá térkép nélkül.
Benned él még elevenen, amikor a megszégyenítő szituációk néhány másodperc alatt préseltek be az öltözőszekrénybe. Miközben egyetlen szereplésed – akár szóbeli, akár írásbeli – se nyűgözte le igazán a tanári kart.
Most, hogy visszatértünk a legrosszabb élményeidhez, térjünk is át a homlokletörlős megoldásokra.
Jó hír: ez a cikk olyan tanulókra szakosodott, akik a fenti problémákat szeretnék elkerülni a felnőtt élet nyilvános megmérettetések aspektusából is.
Akkor menjünk a tv-be – most jön a neheze
Gyakorold a lassú beszédet, a kiejtést, a szemkontaktust és más non-verbális jelzést, hogy természetesnek tűnjél és látszódjál a rádióban vagy a tévében – olvastál már te is hasonló mondatokat a „zinterneten”?
Zzzzizzeg megannyi infóforrás.
Leírni könnyű, de mégis hogyan valósítsd meg a gyakorlatban?
A testbeszéd ugyanis érzelmi állapotunk erőteljes közvetítője. Ha mondandónk ellentétesnek tűnik azokkal a kifejezésekkel és gesztusokkal, amelyeket egyidejűleg mutatunk, máris lebuktunk „a vizsgán”.
Bármilyen összeegyeztethetetlen jelenség arra készteti a nézőket, hogy figyelmen kívül hagyják a szavaid és a cselekedeteid, kifejezéseid, gesztusaid mellett döntsenek.
Nonverbális és vokális kommunikáció tekintetében a média világában ráadásul számos tüzes karikával találkozhatsz, amely még inkább hátráltatni fog a sikeres szereplésben.
Miért nehezített pálya a média világa és hogyan kerüld el, hogy a stúdió közepén padlóra kerülj (nem szó szerint)?
Beszédtechnikai tüzes karikák a TV-interjúk során
Összességében olyan fizikai és nonverbális megnyilvánulást, valamint beszédet szeretnél közvetíteni, amely fokozza szavaid üzenetét, az emlékezetesség hatékonyságát?
Ha a közönség kedvel téged és hitelességedből fakadólag pozitívan viszonyul hozzád, akkor fogékonyabbak lesznek az üzenetedre. Ez tény. Ha olyasmit csinálsz, ami elvonja a figyelmet, mást üzen, mint amit szeretnél – például állandóan az ülésen mocorogsz, szorongatod a kezed, kapkodod a levegőt – rögtön nem a szavaidra fognak figyelni.
1. A székek négy lábbal gáncsolnak ki
A legtöbbször olyan székeket, foteleket alkalmaznak a stúdiókban, amik nem a legideálisabbak a helyes testtartás és leginkább a helyes légvétel tekintetében.
Bárszékeken vagy túl „mélyre ülő” üléseken kell megtalálnod a helyes tartást. Ha ugyanis a megfelelő energiát a megfelelő szavakkal párosítod, üzeneted erősebbé válik. Az energikus embereket pedig nehéz skippelni. Felhívják magukra a figyelmet, magával ragadóak és élénkek.
Hogyan légy tehát energikus?
- Lélegezz – kapcsold ki az autopilótára állított légzést.
A légzés a beszéd alapja.
Úgy működik, mint egy trambulin, amire felállva az üzeneted a magasba szárnyalhat. A levegő olyan, mint a benzin a hangodhoz, utóbbi pedig autóként igyekszik célba juttatni az utasát: a beszéded üzenetét.
A helyes beszédtechnikával kivitelezett kiállás olyan önbizalmat ad, mely a lámpaláz leküzdésében is segíthet.
Javasolt előtte légzőgyakorlatokat is végezni; tehát melegíts be, mielőtt megszólalsz. A rekeszizom mellett számos izmunk vesz részt a légzésben, szükségük van tehát bemelegítésre, mint ahogy a hangszálunknak is. Néhány gyakorlat segíthet ebben: egy-két- há-négy befúj, majd ugyan eddig számolva kifújod a levegőt. Ne görnyedj össze: akár állsz, akár ülsz, mindig egyenesen végezd a légzéstechnikákat. A helyes levegővételhez elsődlegesen helyes testtartásra van szükség.
A „rekeszizom légzés” teltebbé, rezonánsabbá és kevésbé orrhangúvá teheti a hangod. Szabályozza a légzést. A hasból történő lélegzés ráadásul segít megnyugodni, csökkenti a pulzust és oxigénnel látja el az agyad. A hangod ezáltal magabiztosan fog megszólalni.
- Ülj egyenesen, lányom/fiam!
Hányszor kaptad meg akár fiúként, akár kislányként anyukádtól az alábbi instrukciót? Figyelemre méltó dolog, hogy milyen óriási hatást gyakorolhatnak a „kis” változtatások a beszédedben, és ezek közül a legfontosabb a megfelelő testtartás.
Ezért feltétlenül figyelj oda rá, hogy egyenes háttal, nőként lehetőleg ne keresztbe tett lábakkal ülj a székeken.
A görnyedt ülés vagy görnyedt hajladozás minden körülmények között rossz választás. Az erős testtartás, a vállak hátra és a felsőtest laza kiállása valójában magabiztosabbnak mutathat, nonverbális értelemben véve pedig nem egy védtelen madárfióka képét fested.
Határozottan helyezd a lábát a padlóra. Ebből a szögből sokkal könnyebb az energiát és a gesztusokat természetesen kivetíteni.
Mivel a hangerő, a hangmagasság, a tempó és a hangszín módosításával – olykor lágy, olykor hangos, gyors, lassú, magas vagy mély tudsz lenni – megváltoztathatod szavaid jelentését, sőt nagyobb kontextust adhatsz az üzenetének.
Az erőteljesebb hangerővel izgalmat, míg a lágyabb hanghatással az intimitást és a drámát növelheted.
Arra készülj fel, hogyha a stúdió és a terem rendkívül csendes, nem fogod reálisan érzékelni a saját hangerőd. Nőként különösen „gyenge” lehetsz férfi beszélgetőtársak mellett, akiknek a mély, dübörgő hangja a tiéd mellett jóval kontrasztosabb lesz.
Nyugodtan beszélj hangosabban.
A helyes légvétel és a helyes testtartás segít elkerülni a túl gyors beszédtempót is (te talán hadarásnak hívod), amely a nyilvános beszédek egyik legnagyobb mumusa és félelme.
A legtöbb ember percenként 150-160 szót ejt ki, de azonnal felgyorsítja a tempóját, ha ideges lesz. Csökkentsd a sebességet tudatosan, amikor bonyolultabb, komplexebb információkat osztasz meg, egy kulcsfontosságú pontot hangsúlyozol ki, vagy drámai akarsz lenni.
Az emberek hajlamosak magasabb hangmagassággal beszélni, ha idegesek vagy izgatottak, és alacsonyabb hangon, amikor nyugodtabbnak és kontrolláltabbnak érzik magukat.
Figyelj oda a potenciális vokális „emelkedésekre”, amikor a hangmagasság minden mondat végén magasabb és magasabb lesz. Az állandó emelés ugyanis azt látszatot kelti, hogy folyton „engedélyt kérsz” a megszólalásra, nem pedig kinyilatkoztatsz.
Sajnos csökkenti a hitelességed.
2. A lámpaláz érthetetlenné tehet
A kényelmetlen igazság az, hogy egy médiaszereplés nagy tétű helyzet.
A reflektorfény meleg és izzadásra késztet, a stáb többtagú és nem egy szempár mered rád a kamerák mögül sem. Ezért még a legrutinosabb rókákkal is előfordul, hogy a nyilvános szereplés inkább lebénítja, mint energiával töltené fel.
Kiver a víz. Nyirkos lesz a tenyér. Nő a pulzus.
A gyomrunk vészjelzéseket küld az agynak és megjelennek azok a vizsgaidőszakról jól ismert szárnyaló pillangók is a gyomrunkban.
Kipirulhatunk, a megszokottól teljesen eltérő hangszínnel próbáljuk legyőzni az adrenalin gyomorforgató löketét.
A lámpaláz gyakori árnyoldala a már említett gyors beszédtempó, és az artikuláció nehézségei. Befeszülnek az arcizmok (is) és még jobban gyorsul a beszédtempó.
Ott abban a bizonyos stúdióban mindezek felerősödnek. A jól érthető beszéd alapja pedig mindig a pontos, tiszta kiejtés. Ha nem megfelelően artikulálsz, elveszítheted a hangok helyes kiejtésének képességét vagy a normál hangerőn történő beszédednek is búcsút mondhatsz.
Artikulációs bemelegítésekkel segíthetjük elkerülni ezt a blokkoló jelenséget, a szánk körüli izmokat, az arcizmokat és a nyelvet bemelegítve.
A Víztorony Rádióban adott interjúmban mutatok pár bemelegítő gyakorlatot.
Nem kell tökéletesnek lenned: időnként kimondhatsz olyan hangokat, hogy „hmmm”, de az özésekre figyelj. (ÖÖÖööö). Kerüld a töltelékszavakat. A „hm”, „ah”, „tudod” és „öööhm” csökkentik hitelességed és elvonják a figyelmet az üzenetről. Használj helyettük szüneteket.
Inkább tarts szünetet, pár másodpercig. A szünet a tapasztalatok szerint magabiztosságot sugall. Tehát tarts szünetet egy-egy gondolatmenet között. Két-három másodpercre vagy még tovább, a jól elhelyezett szünet időt ad a közönségnek az „emésztésre”. Emellett magabiztosabb és kontrolláltabb hangzást ad.
A szorongásod nem feltétlenül látja is a közönséged, habár te egyértelműen érzed. Azonban ha tipikus hibákkal rákontrázol, egészen biztosan érezni fogják ők is.
3. A kiszáradás veszélyes
Ha a szánk kiszárad, nyikorgó lesz a hangunk, gombócérzet keletkezik a torokban.
A mikrofon ezt fel is erősíti. Rossz szokás, hogy gyakran köszörüljük a torkunk vagy még az adás előtt cukorkákat szopogatunk, amik még inkább kiszáríthatják a gégénket és ronthatnak a helyzeten.
Izzasztó kihívás hosszú ideig beszélni, a torok körüli izmok megfeszülnek és általános fáradtság jelentkezik. A befeszült izmok is növelik a gyors beszédtempó esélyét.
Rekedtséget, légszomjat érzékelhetsz, a hangok, amiket kiadsz a szádon szinte recsegnek. A beszéd közben a hangterjedelmed beszűkül, nem tudsz a hangerőddel „rendesen bánni”.
Maradj hidratált!
Az adás előtt, alatt és után is.
Igyál sok vizet.
A koffein és az alkohol fogyasztás viszont kerülendő. Szárít, illetve az alkohol tompítja a képességeidet. Számos műsor előtt előszeretettel ajánlanak fel egy adag kávét (főleg, ha kora reggeli műsorról van szó), de nem tanácsolom. A tiszta buborékmentes víz ellenben csökkenteni a nyálkahártya szárazságát. A kávét és a fekete teát érdemes kerülni, mert a bennük található koffein elvonja a szervezettől a vizet.
Ne dohányozz!
Kerüld a füstös helyeket előtte is, a passzív dohányzás is árt. A füst irritálja a hangredőket. Előző nap pedig kerüld a fűszeres ételeket.
EXTRA TIPPEK a nagy napra – prevenció
Szerencsés, ha már a felkészülésnél tisztában vagy a műsor jellegével, habitusával, a nézőkkel, a kérdezővel és a témával, ami miatt meghívtak.
Mennyi ideig tart az interjú? Mi az idősávod? Lesz elérhető fodrász és sminkes? Ha ismered a témát és a beszédre szánt időt, válaszd ki azokat a fő üzeneteket, történeteket, érveket, amiket feltétlenül szeretnél elmondani.
A mondandód legyen:
- egyértelmű,
- tömör,
- társalgó stílusú.
- Gyakorlás, gyakorlás, gyakorlás
Kér meg egy barátot, hogy segítsen. Mintha ő lenne a kérdező, miközben gyakorlod, hogyan fogsz rájuk válaszolni. Vagy vedd fel videóra, hogy visszanézhesd saját magad. Gyakorolj a tükör előtt és figyeld, hogyan mozog a tested, amikor beszélsz. Ügyelj a furcsa kézmozdulatokra és arckifejezésekre, mivel ezek megváltoztathatják a nyilvánosság elé tárni kívánt képet.
- Ruha és megjelenés
Önbizalmadat emelheted, ha olyan ruhát választasz, amiben jól érzed magad, amely nem feszélyez, de kerülve a legapróbb mintákat: csíkok, kockák vagy mozgó hatást keltő ábrák. Még a 4K-s videók korában is összezavarják a kamerákat; úgy tűnhet, mintha a minta mozgó vagy homályos lenne.
Ha pedig vasaltál valaha kockás inget, akkor előtted van a kép, ahogy a kockás inget bámulva idővel életre kelnek a minták. Az üzleti világban a kék árnyalatai különösen előnyösen tudnak lenni (saját színtípusodban, színhelyesen viselve.)
- Pihenés és érkezés
Pihenj egy kicsit előző este, maradj hidratált, és ne vidd túlzásba a kávét; nincs annál rosszabb, mint fáradtnak, idegesnek lenni attól a sok extra kávétól!
A nagy napon pedig érkezz korábban, ismerkedj a stúdió miliőjével, a beszélgetőrtársakkal (ha lesznek), a műsorvezetővel. Ismerd meg a környezetedet és azt, hogy milyen típusú térben fogsz beszélni.
A jegyzeteidet is átnézheted.
Egy hosszabb távon nehezen követhető és élvezhető beszéd akár az ötödik percnél a „kikapcs” gombot teheti vonzóvá a nézők számára. Kizárnak téged, még akkor is, ha a műsor tovább szól a háttérben. Az üzeneted elveszik, ha a közönség nem tudja könnyen követni, amit mondasz.
Ha segítségre volna szükséged a nagy napra, itt találsz meg.
Ha pedig nem szeretnél lemaradni cikkeimről, korlátozott létszámú, újonnan induló tréningjeim időpontjáról, iratkozz fel!
Feliratkozom!