Boomer vs Zoomer – Miért nem tud egymásra hangolódni?

Attól, hogy Föld bolygónak születtél, még az Uránusz nem fog automatikusan rád hangolódni. A generációk közti kommunikáció mezején számos verbális taposóakna nehezíti az utunkat, ha hiányos az együttműködésünk képessége.

Az idősebb generációk például arra panaszkodnak, hogy a Millenárisok (Y generáció) még beszélni sem tudnak helyesen. A Daily Mail írja, hogy az idősebb generáció szerint a beszédmódjuk ezért a feletteseikkel való kommunikáció miatt igencsak módosítandó – beszédmódjuk kifejezetten irritáló.

Ennyire nem jövünk ki egymással?

Vocal fry jelentése

Ezen a néven él a jelenség, amit valószínűleg te is hallottál már. Mi a közös Kardashiansban, Zooey Deschanelben és Katy Perryben?

Gyakran hallható jelenség a vlogokban és a tévében, amikor a 35 év alattiak hangja találkozik egyfajta recsegő gargarizáló zajjal (recsegő hang). Az énekhang legalacsonyabb regiszterérére utalnak (tónusa), amelyet egy mély, recsegő hang jellemez.

Különösen a fiatal nők alkalmazzák, akik így természetellenesen mélyebb hangmagasságot hozhatnak létre, mint amit általában használnának. „Ezzel pedig ellazultabbnak” tűnhetnek. A 40 év felettiek nagy része kevésbé találja hitelesnek az ilyen személyeket. Egyes szakmák esetében ez a laza hangnem akaratlanul is azt sugallhatja, hogy a beszélő nem érdeklődik, unatkozik vagy nem ambiciózus.

Két különböző generáció, egy közös hang?!

A változatos csapatok változatos munka- és kommunikációs stílust képviselnek.  Egyedi személyiségük befolyásolja kommunikáció egy részét. Az, hogy hogyan mondasz valamit meghatározhatja, hogy az üzenetet pontosan fogadják-e be, dolgozzák-e fel és értik-e meg.

 

Fontos a benyomás – Baby Boomer (1946-64)

Értékelik a formális és közvetlen kommunikációt. A személyes, telefonos és e-mail kommunikáció egyaránt erősségük. Első benyomásuk mindig érzelmi alapú, és ezek tartósabbak és nehezebben „változtathatóak” is meg, mint a fiatalabb generációknál. Előnyös, ha a kommunikációd minél emészthetőbb és pozitív az első benyomás. Fogékonyabbak a narratív stílusú információk bemutatására (történetmesélés). A boomerek szókimondóak lehetnek, de gondolataikat általában megtartják maguknak, és csak akkor beszélnek, ha kérdezik őket.

 

Fontos a közvetlenség  – X generáció (1965-80)

Értékelik a rugalmas kommunikációt (e-mail, telefon, SMS és social media), nagyra értékelik a szakmai etikettet, a közvetlen és tömör kommunikációt. Ez a generáció lehet akár egy kicsit tompa és akár közvetlenebb stílusú is. Jobban szeretik, ha személyesen kérik a segítségüket és véleményüket.

 

Utálják a telefonhívásokat  – Millenárisok (1981-96)

Értékelik a hiteles és gyors, autentikus, interaktív kommunikációt. A Korn Ferry vezetési tanácsadó cég felmérése szerint a millenniumiak gyakran kerülik a személyes interakciókat, ehelyett inkább online csevegnek (55 százalék) vagy e-mailt (28 százalék) használnak. A millenniumiak 75%-ának a telefonhívás túlságosan közvetlen és a zoomerekhez hasonlóan sokan úgy érzik, hogy a hívások csak szorongást váltanak ki bennük. Az ügyfelek visszahívásának elmaradása nem feltétlen a tiszteletlenség jele. Egy olyan világban, ahol üzeneteik, e-mailjeik felhalmozódnak, legalább némi kontrollt biztosít számukra, ha van idejük a saját feltételeik szerint válaszolni.

 

Inkább beszél – Z generáció – ZOOMER (1997 után)

Talán azt gondolod, hogy bogárként pattan le a kommunikációs szélvédőjéről minden, amit megpróbálsz vele közölni. Mert figyelemzavaros és csak a like-dislike, follow-unfollow bűvöletében él. Lehet, hogy még soha nem kellett visszatekernie egy VHS-kazit és digitális bennszülöttként nőtt fel, de meglepő módon A z-sek több mint 70 százalékuk a személyes kommunikáció híve a munkahelyén is. Szereti, ha hangüziben kap utasításokat (Rise HR cég kutatása).

Mi van, ha idősebb kollégával beszélünk és mi van, ha fiatalabbal?

 

Hangnem

Minden generációnak megvan a maga egyedi zsargonja és kommunikációs stílusa. Ezért szükséges testre szabni a munkatársakkal, főnökökkel folytatott beszélgetéseket. Például egy baby boomer főnökkel való találkozó formálisabb hangvételt igényelhet, míg egy Z generációs munkatárssal folytatott beszélgetés lazább. A legtöbb ember beszédje percenként 150-160 szót tartalmaz. Az emberi agy 124-130 wpm (szó/perc) tempóval képes a legjobban megérteni egy beszédet. Egy boomer számára ez a jelenség is kihívást jelenthet.

Visszacsatolás

A fiatalabb generációk értékelik munkájuk rendszeres visszajelzését és elismerését, míg az idősebb generációk inkább a formálisabb és privát megközelítéseket kedvelik ebben is. A „szelfigeneráció”  a munkahelyi szemtől-szembe kommunikációt részesíti előnyben.

Ne ess bele az ageizmus csapdájába

Beraktad egy fiókba?  Ő egy boomer, tehát lassú. Ő pedig zoomer. Tehát utóbbi nem látott még „buta nyomógombos telefont”, nehezen motiválható és mindent csakis gyorscannel. Üdv a sztereotípiákban.

Az életkoron alapuló előítélet szüleménye az „age-izmus”, amely Robert Neil Butler amerikai gerontológus és pszichiáter nevéhez köthető. Butler csak az idősek megbélyegzését értette alatta (lassúak, tudásuk elavult), de manapság már minden korosztály diszkriminációjára használják a kifejezést. Pl. A zöldfülű a munkahelyen csakis kezdő lehet.

Ne feledd!

A tehetség nyeri a meccseket, de a csapatmunka nyeri a bajnokságokat. Ne csodálkozz, ha egy boomer hangüzeneteket küldözget, de egy Zoomer csakis szöveges üzenetekben lesz hajlandó válaszolni. A munka a személyes kiteljesedés eszköze, nem csak fizetés. A munkahelyi kultúra minden generáció számára fontos. Gyakran a kommunikációs stílusok jelentik a legnagyobb különbséget a különböző generációk dolgozói között.

A beszédtechnika fejlesztése egy önismereti út első lépése vagy állomása, ami segíti a kibontakozást, önbizalmat ad és magabiztosabbá tesz a kommunikációban minden generációval szemben.

Picture of Ruff-Kiss Ágnes
Ruff-Kiss Ágnes

Beszédtechnika tanár, beszédtréner

A következő felületeken is megtalálsz:

Hírlevél

Ha pedig nem szeretnél lemaradni cikkeimről, korlátozott létszámú, újonnan induló tréningjeim időpontjáról, iratkozz fel!

Feliratkozom!

Videós tananyag

Hatásos Kommunikáció Mesterkurzus

Minden karizmatikus kommunikátor valahol elkezdte.

Bővebben
Íratkozz fel Hírlevelemre!